Over Psychologie in de Klas
Psychologie in de Klas is een praktijk in Eindhoven, opgezet door Fieke de Leeuw.
"Ik help kind, ouder en school bij psychologische vraagstukken. Dat kan door middel van onderzoek, advies en coaching, en door scholing. Zowel ouders als scholen kunnen mij inschakelen. Ik verzorg ook psychologielessen op scholen, aan zowel leerlingen als aan leerkrachten. Voorlichtingsbijeenkomsten voor ouders zijn ook mogelijk."
Fieke de Leeuw
"In 1997 studeerde ik af in klinische psychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, met als nevenrichting ontwikkelingspsychologie. Ik liep stage op de afdeling Psychiatrie van het Radboud Ziekenhuis en schreef mijn afstudeerscriptie over de behandeling van het syndroom van Gilles de la Tourette.
Na mijn afstuderen werkte ik als psycholoog in de eerstelijnszorg, in de geestelijke gezondheidszorg en voor verschillende arbodiensten. Ik specialiseerde me in stress(preventie) en burn-out(behandeling) en schreef daar met mijn toenmalige collega Arno van Dam ook twee boeken over. Ik ontwikkelde en gaf trainingen op het gebied van stresspreventie, assertiviteit en werkte als docent psychologie. Geleidelijk aan zag ik naast de aanvankelijke volwassen doelgroep ook steeds meer kinderen met spanningsklachten.
In mijn praktijk ontmoet ik veel leerkrachten en docenten met stress-klachten. Een van de stressfactoren die door leerkrachten vaak genoemd wordt, is de grote hoeveelheid ‘bijzondere’ kinderen die er tegenwoordig in een groep zitten: niet alleen bestaan er grote cognitieve verschillen tussen kinderen, er zijn in elke klas ook wel kinderen met (kenmerken van) ADHD, autisme, een tic-stoornis, trauma, angst of depressieve klachten. De omgang met deze kinderen vraagt veel van leerkrachten. Ik help hen daar graag bij.
Ook geef ik graag les over (deelthema's binnen de) psychologie aan leerkrachten, maar ook aan leerlingen. Want waar lichamelijke gezondheid en gezond eten inmiddels aandacht krijgt op scholen, krijgen psychische gezondheid en psychologie dat nog nauwelijks of niet. En dat terwijl meer inzicht in het denken, doen en voelen het functioneren en welzijn van kinderen bevordert!"
Psychologie in de Klas is een eenmanspraktijk, waarbij er wel samenwerking is met en verwijzing naar collega-psychologen,(ortho)pedagogen en specialisten op diverse gebieden, zoals dyslexie, dyscalculie en autisme.
Ik ben een universitair geschoold psycholoog (doctorandus, met aantekening psychodiagnostiek), met veel ervaring als psychodiagnosticus /onderzoeker, adviseur, coach en docent. Ik ben echter niet BIG-geregistreerd en ben géén psychotherapeut. Bij complexere vragen die intensievere behandeling behoeven verwijs ik dan ook door. Ook stel ik in principe geen diagnoses. Liever kijk ik naar wat de sterke en zwakke kanten van een kind zijn en wat dat betekent voor het kind en diens onderwijs- en begeleidingsbehoefte. Wanneer ik denk dat een diagnose wél van toegevoegde waarde is, bespreek ik dit met ouders.
Ik ben zelf moeder van twee schoolgaande kinderen (geboren in 2008 en 2009).